Pan przyoblekł się w człowieka
i cierpiał dla tego, który cierpi,
i dał się związać dla tego, który jest w więzach,
i był sądzony dla tego, który jest winien,
i został pogrzebany dla tego, który jest pogrzebany,
a powstawszy z martwych zakrzyknął wielkim głosem:
„Kto się odważy ze mną spór toczyć?
Niech stanie przede mną!....
Przyjdźcie zatem, wszystkie rodziny ludzkie,
wszystkie w grzechach grzęznące,
a otrzymacie odpuszczenie grzechów.
fragment homilii paschalnej Meliton z Sardes, 100-105
Wielka Sobota to drugi dzień w którym nie sprawuje się Eucharystii - jest to czas żałoby po ukrzyżowanym Jezusie Chrystusie.
Od godziny 800, wierni mogą adorować Pana Jezusa w Grobie Pańskim. A od godziny 800 do 1500, co godzinę odbywał się będzie obrzęd poświęcenia pokarmów. O godzinie 1500, po ostatnim święceniu , będzie nowenna przed Miłosierdziem Bożym.
Liturgia Wigilii Paschalnej o godzinie 1900 rozpoczyna się na polu. Tutaj strażacy przygotowali ognisko.
Ta wieczorna Liturgia jest bardzo bogata i składa się z następujących części:
Liturgia Światła
Liturgia ta, zwana lucernarium nawiązuje do symbolu światła. Przy całkowicie wygaszonym kościele, na polu przy ognisku nastąpiło poświęcenie ognia, a następnie ks. Proboszcz wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś. Początek i koniec. Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność. Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków" – żłobił na paschale znak krzyża i wytyczał pięć punktów, umieszczając w nich duże gwoździe, symbolizujące pięć ran Jezusa.
Na paschale widnieją również greckie litery alfa i omega oraz data roczna. Zapalenie paschału, oznaczającego osobę Chrystusa, czyli Światłość Świata, uzmysławia nam raz jeszcze, że dokonała się Pascha, przejście z mroku do jasności, ze śmierci do życia.
W uroczystej procesji, z zapalonym paschałem, ks. Proboszcz wraz z pozostałymi Księżmi, Liturgiczną Slużbą Ołtarza i ludem wiernym weszli do ciemnego, kościoła. Tutaj 3 razy wypowiada się "Światło Chrystusa", po czym światła w Kościele się zaświecają.
Paschał umieszcza się przy ołtarzy, a ksiądz Paweł odśpiewał EXSULTET, czyli Orędzie Wielkanocne.
Liturgia Słowa.
Liturgia Słowa w Wielką Sobotę jest bardzo bogata i rozbudowana. Czytania pokazują całą historię Zbawienia: od początku świata, poprzez wyprowadzenie Narodu Wybranego z Egiptu, aż do czasu, gdy Jednorodzony Boży Syn stał się Barankiem, by zbawić grzechy świata, a zabity za nasze grzechy trzeciego dnia powstał z martwych. Szczególnie ważne w Liturgii Słowa są dwa śpiewy: Gloria (po ostatnim czytaniu ze Starego Testamentu), któremu towarzyszy bicie dzwonów, a które symbolizuje przejście (pascha) ze Starego Przymierza do Nowego Testamentu, oraz aklamacja Alleluja, która pojawia się w Liturgii pierwszy raz od początku Wielkiego Postu.
Liturgia Chrzcielna.
Cudowne przejście Narodu Wybranego przez wody Morza Czerwonego (Wj 13,17-14,31) w Tradycji Kościoła było od początku postrzegane jako zapowiedź; typ obmycia wiernych w wodach sakramentu chrztu świętego, który daje nowe życie wyznawcom Chrystusa..
Część ta poświęcona jest tajemnicom sakramentu chrztu. Liturgię chrzcielną otwiera odśpiewanie Litanii do Wszystkich Świętych, podkreślającej jedność całego Kościoła.
Ks. Proboszcz poświęca wodę chrzcielną, a tekst błogosławieństwa przypomina odradzającą moc wody. Wszyscy zgromadzeni w świątyni odnawiali przyrzeczenia chrzcielne: wyznając swą wiarę i wyrzekając się szatana. Zostają oni również pokropieni wodą święconą.
Liturgię chrzcielną kończy modlitwa wiernych.
Liturgia Eucharystyczna
Jest to ostatnia część liturgii Wigilii Paschalnej i nie odbiegała ona znacząco od typowego toku Mszy Świętej
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć: Wielka Sobota