koscio 3Parafia pw. Błogosławionej Karoliny Kózki

35-505 Rzeszów, ul. Kościelna 15A

tel.:  609 259 834     mail:

Wielka Sobota

3 minutes | 692 words

Co się stało? Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka, bo Król zasnął. Ziemia się przelękła i zamilkła, bo Bóg zasnął w ludzkim ciele, a wzbudził tych, którzy spali od wieków. Bóg umarł w ciele, a poruszył Otchłań. (...) Dla Ciebie Ja, twój Bóg, stałem się twoim synem. Dla Ciebie Ja, Pan, przybrałem postać sługi. Dla ciebie Ja, który jestem ponad niebiosami, przyszedłem na ziemię i zstąpiłem w jej głębiny. Dla ciebie, człowieka, stałem się jako człowiek bezsilny, lecz wolny pośród umarłych. Dla ciebie, który porzuciłeś ogród rajski, Ja w ogrodzie oliwnym zostałem wydany Żydom i ukrzyżowany w ogrodzie...
fragment starożytnej homilii.



Wielka Sobota to drugi dzień w którym nie sprawuje się Eucharystii. To dzień spoczynku Pana Jezusa w grobie. To nie dzień żałoby, a raczej dzień zadumy nad Śmiercią i Zmartwychwstaniem Pana Jezusa.
Od godziny 800, wierni mogli adorować Pana Jezusa w Grobie Pańskim.

SW 08

A od godziny 800 do 1500, co godzinę odbywał się obrzęd poświęcenia pokarmów. O godzinie 1500, po ostatnim święceniu, została odmówiona nowenna do Miłosierdzia Bożego.

 koszyk sw

SW 07

Ta wieczorna Liturgia jest bardzo bogata i składa się z następujących części:


Liturgia Światła
Liturgia ta, zwana lucernarium nawiązuje do symbolu światła. Przy całkowicie wygaszonym kościele, na polu przy ognisku nastąpiło poświęcenie ognia, a następnie ks. Proboszcz wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś. Początek i koniec. Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność. Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków" – żłobił na paschale znak krzyża i wytyczał pięć punktów, umieszczając w nich duże gwoździe, symbolizujące pięć ran Jezusa.

WS 020

Na paschale widnieją również greckie litery alfa i omega oraz data roczna. Zapalenie paschału, oznaczającego osobę Chrystusa, czyli Światłość Świata, uzmysławia nam raz jeszcze, że dokonała się Pascha, przejście z mroku do jasności, ze śmierci do życia.

WS 063

W uroczystej procesji, z zapalonym paschałem, który trzymał ks. Proboszcz, wszyscy weszli do ciemnego, kościoła. Tutaj 3 razy wypowiada się "Światło Chrystusa", po czym światła w Kościele się zaświecają.

WS 066
Teraz zostaje odśpiewany Exsultet, czyli Orędzie Wielkanocne.

 

Liturgia Słowa.
Liturgia Słowa w Wielką Sobotę jest bardzo bogata i rozbudowana. Czytania pokazują całą historię Zbawienia: od początku świata, poprzez wyprowadzenie Narodu Wybranego z Egiptu, aż do czasu, gdy Jednorodzony Boży Syn stał się Barankiem, by zbawić grzechy świata, a zabity za nasze grzechy trzeciego dnia powstał z martwych. Szczególnie ważne w Liturgii Słowa są dwa śpiewy: Gloria (po ostatnim czytaniu ze Starego Testamentu), któremu towarzyszy bicie dzwonów, a które symbolizuje przejście (pascha) ze Starego Przymierza do Nowego Testamentu, oraz aklamacja Alleluja, która pojawia się w Liturgii pierwszy raz od początku Wielkiego Postu.

Homilię podczas dzisiejszej Liturgii wygosił ks. Paweł


Liturgia Chrzcielna.
Cudowne przejście Narodu Wybranego przez wody Morza Czerwonego (Wj 13,17-14,31) w Tradycji Kościoła było od początku postrzegane jako zapowiedź; typ obmycia wiernych w wodach sakramentu chrztu świętego, który daje nowe życie wyznawcom Chrystusa..
Część ta poświęcona jest tajemnicom sakramentu chrztu. Liturgię chrzcielną otwiera odśpiewanie Litanii do Wszystkich Świętych, podkreślającej jedność całego Kościoła.

WS 097
Ks. Proboszcz poświęca wodę chrzcielną. Tekst błogosławieństwa przypomina odradzającą moc wody.

Wszyscy zgromadzeni w świątyni odnawiali przyrzeczenia chrzcielne: wyznając swą wiarę i wyrzekając się szatana. Zostają oni również pokropieni wodą święconą.

WS 108

Liturgię chrzcielną kończy modlitwa wiernych.

Liturgia Eucharystyczna
Jest to ostatnia część liturgii Wigilii Paschalnej i nie odbiegała ona znacząco od typowego toku Mszy Świętej

 

Zapraszam do obejrzenia zdjęć: Wielka Sobota.

Galeria zdjęć: Wigilia Paschalna.

 

Wielki Piątek

3 minutes | 578 words

Pierwsze wzmianki o liturgii tego dnia odnajdujemy już w pamiętnikach Egerii (IV w.), która przekazała nam opis celebracji liturgicznych Kościoła jerozolimskiego. Wierni gromadzili się już wcześnie rano na uczczeniu krzyża., a koło południa zbierali się ponownie na liturgii słowa, w czasie której centralne miejsce zajmował opis Męki Pańskiej, przeplatany śpiewami hymnów i psalmów. Po raz trzeci zbierali się w bazylice Anastasis, by wysłuchać opisu złożenia ciała Chrystusa do Grobu.


Wielki Piątek to drugi dzień Triduum Paschalnego: Upamiętnia on wydarzenia z życia Jezusa od pojmania Go w ogrodzie Getsemani, aż do Jego śmierci na krzyżu. W tym dniu nie sprawuje się Eucharystii.
Od godziny 700 można było adorować Pana Jezusa w Ciemnicy. O godzinie 1730 rozpoczęła się Droga Krzyżowa, a o 1800 Liturgia Męki Pańskiej, która składa się z czterech części:
     • Liturgii Słowa,
     • Adoracji Krzyża,
     • Komunii Św.
     • przeniesienia Pana Jezusa do Grobu Pańskiego.
Dzisiaj Liturgia zaczyna się bardzo wymownie, bo w pełnej ciszy, nie ma śpiewu, dzwonków. Ołtarz jest zupełnie obnażony: bez krzyża, bez świec, bez obrusów. Liturgii przewodniczył Ks. Jan Krynicki - proboszcz naszej parafi. Po dojściu do ołtarza, wszyscy klękają, a Celebrans modli się leżąc.

 WP 04

Po modlitwie wstępnej czytane jest proroctwo z Księgi proroka Izajasza i fragment Listu do Hebrajczyków - Liturgia Słowa, i czytana Męka Pańska według Ewangelii Św. Jana.

 WP 11

WP 12

Podczas dzisiejszej Liturgii,  homilię wygłosił Ks. Paweł.

WP 13

Następnie rozpoczęła się uroczysta modlitwa wstawiennicza, w której Kościół poleca Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni. Szczególnie przejmujące są modlitwy o jedność chrześcijan, prośba za niewierzących i za Żydów.

 

Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest adoracja Krzyża. Od V Niedzieli Wielkiego Postu krzyże były zasłonięte, a dziś Kapłani na powrót pokazują Go nam, wiernym.

 WP 20

Kapłan odsłania kolejno fragmenty krzyża, po którym woła: "Oto drzewo krzyża, na którym zawisło zbawienie świata". Rozpoczyna się adoracja, podczas której kapłani i wierni poprzez ucałowanie krzyża oddają mu hołd.

WP 26

W pierwszej kolejności Krzyż adorowali Kapłani i Siostry Zakonne i Liturgiczna Służba Ołtarza.

WP 35

Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku jest procesja do Grobu Pańskiego. Przy dźwięku kołatek, odbywa się procesja z Najświętszym Sakramentem do Bożego Grobu, gdzie odbywa się adoracja w ciszy. Biały welon przykrywający monstrancję symbolizuje całun, jakim przykryto ciało Jezusa po Jego śmierci.

Tutaj wierni mogą adorować Pana Jezusa do północy z podziałem:
• do 2000 - adoracja prywatna
• 2000 - 2100 - adorują Róże Różańcowe i Matki,
• 2100 - 2200 - adoruje Grupa Biblijna i Duchowa Adopcja,
• 2200 - 2300 - adoruje Młodzież
• 2300 - 2400 - adorują Ojcowie.


Podobnie jak w ubiegłym roku, przy Grobie Pańskim została postawiona Straż Grobowa. Tą zaszczytną funkcję pełnią strażacy.

 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć: Wielki Piątek.

 

Kalendarz spotkań grup duszpasterskich

   oaza lso diecezja rz DRcaritas dzielo  indeks

Kalendarz wydarzeń