koscio 3Parafia pw. Błogosławionej Karoliny Kózki

35-505 Rzeszów, ul. Kościelna 15A

tel.:  609 259 834     mail:

Wielka Sobota

3 minutes | 643 words

Pan przyoblekł się w człowieka
i cierpiał dla tego, który cierpi,
i dał się związać dla tego, który jest w więzach,
i był sądzony dla tego, który jest winien,
i został pogrzebany dla tego, który jest pogrzebany,
a powstawszy z martwych zakrzyknął wielkim głosem:

„Kto się odważy ze mną spór toczyć?
Niech stanie przede mną!....

Przyjdźcie zatem, wszystkie rodziny ludzkie,
wszystkie w grzechach grzęznące,
a otrzymacie odpuszczenie grzechów.

 

fragment homilii paschalnej Meliton z Sardes, 100-105


Wielka Sobota to drugi dzień w którym nie sprawuje się Eucharystii - jest to czas żałoby po ukrzyżowanym Jezusie Chrystusie.
Od godziny 800, wierni mogą adorować Pana Jezusa w Grobie Pańskim. A od  godziny 800 do 1500, co godzinę odbywał się  będzie obrzęd poświęcenia pokarmów. O godzinie 1500, po ostatnim święceniu , będzie nowenna przed Miłosierdziem Bożym.

 koszyk sw


 

 

Liturgia Wigilii Paschalnej o godzinie 1900  rozpoczyna się na polu. Tutaj strażacy przygotowali ognisko.

W So 01

Ta wieczorna Liturgia jest bardzo bogata i składa się z następujących części:

Liturgia Światła
Liturgia ta, zwana lucernarium nawiązuje do symbolu światła. Przy całkowicie wygaszonym kościele, na polu przy ognisku nastąpiło poświęcenie ognia, a następnie ks. Proboszcz wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś. Początek i koniec. Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność. Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków" – żłobił na paschale znak krzyża i wytyczał pięć punktów, umieszczając w nich duże gwoździe, symbolizujące pięć ran Jezusa.

W So 15

Na paschale widnieją również greckie litery alfa i omega oraz data roczna. Zapalenie paschału, oznaczającego osobę Chrystusa, czyli Światłość Świata, uzmysławia nam raz jeszcze, że dokonała się Pascha, przejście z mroku do jasności, ze śmierci do życia.

W So 34

W uroczystej procesji, z zapalonym paschałem, ks. Proboszcz wraz z pozostałymi Księżmi, Liturgiczną Slużbą Ołtarza i ludem wiernym weszli do ciemnego, kościoła. Tutaj 3 razy wypowiada się "Światło Chrystusa", po czym światła w Kościele się zaświecają.

W So 35

Paschał umieszcza się przy ołtarzy, a ksiądz Paweł odśpiewał  EXSULTET, czyli Orędzie Wielkanocne.

W So 40

Liturgia Słowa.
Liturgia Słowa w Wielką Sobotę jest bardzo bogata i rozbudowana. Czytania pokazują całą historię Zbawienia: od początku świata, poprzez wyprowadzenie Narodu Wybranego z Egiptu, aż do czasu, gdy Jednorodzony Boży Syn stał się Barankiem, by zbawić grzechy świata, a zabity za nasze grzechy trzeciego dnia powstał z martwych. Szczególnie ważne w Liturgii Słowa są dwa śpiewy: Gloria (po ostatnim czytaniu ze Starego Testamentu), któremu towarzyszy bicie dzwonów, a które symbolizuje przejście (pascha) ze Starego Przymierza do Nowego Testamentu, oraz aklamacja Alleluja, która pojawia się w Liturgii pierwszy raz od początku Wielkiego Postu.

W So 46

Liturgia Chrzcielna.
Cudowne przejście Narodu Wybranego przez wody Morza Czerwonego (Wj 13,17-14,31) w Tradycji Kościoła było od początku postrzegane jako zapowiedź; typ obmycia wiernych w wodach sakramentu chrztu świętego, który daje nowe życie wyznawcom Chrystusa..

W So 66
Część ta poświęcona jest tajemnicom sakramentu chrztu. Liturgię chrzcielną otwiera odśpiewanie Litanii do Wszystkich Świętych, podkreślającej jedność całego Kościoła.

Ks. Proboszcz poświęca wodę chrzcielną, a tekst błogosławieństwa przypomina odradzającą moc wody. Wszyscy zgromadzeni w świątyni odnawiali przyrzeczenia chrzcielne: wyznając swą wiarę i wyrzekając się szatana. Zostają oni również pokropieni wodą święconą.

W So 71

Liturgię chrzcielną kończy modlitwa wiernych.


Liturgia Eucharystyczna
Jest to ostatnia część liturgii Wigilii Paschalnej i nie odbiegała ona znacząco od typowego toku Mszy Świętej


Zapraszamy do obejrzenia zdjęć: Wielka Sobota


Wielki Piątek

3 minutes | 695 words

Pierwsze wzmianki o liturgii tego dnia odnajdujemy już w pamiętnikach Egerii (IV w.), która przekazała nam opis celebracji liturgicznych Kościoła jerozolimskiego. Wierni gromadzili się już wcześnie rano na uczczeniu krzyża., a koło południa zbierali się ponownie na liturgii słowa, w czasie której centralne miejsce zajmował opis Męki Pańskiej, przeplatany śpiewami hymnów i psalmów. Po raz trzeci zbierali się w bazylice Anastasis, by wysłuchać opisu złożenia ciała Chrystusa do Grobu.


Wielki Piątek to drugi dzień Triduum Paschalnego: Upamiętnia on wydarzenia z życia Jezusa od pojmania Go w ogrodzie Getsemani, aż do Jego śmierci na krzyżu. W tym dniu nie sprawuje się Eucharystii.
Od godziny 700 można było adorować Pana Jezusa w Ciemnicy. O godzinie 1730 rozpoczęła się Droga Krzyżowa, a o 1800 Liturgia Męki Pańskiej, która składa się z czterech części:
     • Liturgii Słowa,
     • Adoracji Krzyża,
     • Komunii Św.
     • przeniesienia Pana Jezusa do Grobu Pańskiego.


Dzisiaj Liturgia zaczyna się bardzo wymownie, bo w pełnej ciszy, nie ma śpiewu, dzwonków. Ołtarz jest zupełnie obnażony: bez krzyża, bez świec, bez obrusów. Ksiądz Proboszcz pada na twarz przed ołtarzem i następuje dłuższa chwila milczenia, bo Tajemnicy Wielkiego Piątku nie da się wyrazić słowami, trzeba pomilczeć, trzeba się bardzo uniżyć przed Panem Bogiem. Postawy celebransa i zgromadzenia jasno to wyrażają.

 W Pi 07

Po modlitwie wstępnej czytane jest proroctwo z Księgi proroka Izajasza i fragment Listu do Hebrajczyków - Liturgia Słowa, i czytana Męka Pańska według Ewangelii Św. Jana.

W Pi 17

Po krótkiej homilii, którą wygłosił Ks. Paweł Płaziak, rozpoczęła się uroczysta modlitwa wstawiennicza, w której Kościół poleca Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni. Szczególnie przejmujące są modlitwy o jedność chrześcijan, prośba za niewierzących i za Żydów.

W Pi 25

W miejscu, gdzie we Mszy św. jest Modlitwa Eucharystyczna, w Wielki Piątek jest Adoracja Krzyża. Ta tradycja liturgiczna zaczerpnięta została z liturgii jerozolimskiej. Po odkryciu w IV wieku relikwii Krzyża Świętego, w Wielki Piątek w Jerozolimie oddawano temu Krzyżowi cześć.

Od V Niedzieli Wielkiego Postu krzyże były zasłonięte, a dziś Kapłani na powrót pokazują Go nam, wiernym.

W Pi 35

Kapłan odsłania kolejno fragmenty krzyża, po którym woła: "Oto drzewo krzyża, na którym zawisło zbawienie świata". Rozpoczyna się adoracja, podczas której kapłani i wierni poprzez ucałowanie krzyża oddają mu hołd.

W pierwszej kolejności Krzyż adorowali Kapłani i Siostry Zakonne

W Pi 37

oraz Liturgiczna Służba Ołtarza.

W Pi 49

Po adoracji krzyża jest Komunia Święta. W historii było tak, że Komunia św. w Wielki Piątek raz była, a raz jej nie było. Były tradycje, zgodnie z którymi Komunia św. w Wielki Piątek nie miała sensu, bo jest to sakrament Zmartwychwstałego, a tu celebrujemy liturgię krzyża. W tej chwili Kościół przyjął, że Komunia w Wielki Piątek jest udzielana.

W Pi 54
Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku jest procesja do Grobu Pańskiego. Przy dźwięku kołatek, odbywa się procesja z Najświętszym Sakramentem do Bożego Grobu, gdzie odbywa się adoracja w ciszy. Biały welon przykrywający monstrancję symbolizuje całun, jakim przykryto ciało Jezusa po Jego śmierci.

W Pi 70

Tutaj wierni mogą adorować Pana Jezusa do północy z podziałem:
• do 2000 - adoracja prywatna
• 2000 - 2100 - adorują Róże Różańcowe i Matki,
• 2100 - 2200 - adoruje Grupa Biblijna i Duchowa Adopcja,
• 2200 - 2300 - adoruje Młodzież
• 2300 - 2400 - adorują Ojcowie.


Podobnie jak w ubiegłym roku, przy Grobie Pańskim została postawiona Straż Grobowa. Tą zaszczytną funkcję pełnią strażacy.

grob

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć: Wielki Piątek.

Kalendarz spotkań grup duszpasterskich

   oaza lso diecezja rz DRcaritas dzielo  indeks

Kalendarz wydarzeń